Kennisartikel
19-11-2022

Ingrijpende wijzigingen in autodealerlandschap

Marco AkkermansMarco Akkermans op

De autobranche is volop in beweging. De ene verandering is nog maar net begonnen of de volgende dient zich alweer aan. Een consoliderende markt met veel M&A transacties in de afgelopen periode. Voor de komende jaren: verdere voortgang in de M&A transacties.

Consolidatieslag

Het zal niemand zijn ontgaan, de afgelopen tijd was er met grote regelmaat te lezen dat er ‘weer’ een kleine dealer door een grotere branchegenoot was overgenomen. De consolidatieslag in de automotive, resulteerde in ruim 30% meer dealactiviteit in 2021 ten opzichte van 2020. Met name de grotere dealerholdings hebben zichtbaar een actief acquisitie beleid: 7 van de 8 kopende partijen die meerdere deals hebben gedaan maakten in 2020 deel uit van de top 10 in de Dealer Top 100 van Aumacon.

Diversificatie bedrijfsactiviteiten

Verder zien we dat een meerdere dealers hun bedrijfsactiviteiten diversifiëren, door bedrijven over te nemen in schadeherstel en lease maar ook in andere mobiliteitsmarkten zoals bedrijfswagens, motoren, fietsen en campers. Over de ontwikkelingen en overnames in de autoleasebranche hebben we eerder een rapport geschreven.

Opkoopgedrag grote dealerbedrijven

De consolidatieslag wordt geleid door de grootste dealerbedrijven in Nederland. De rationale achter dit opkoopgedrag is het waarborgen van hun onderhandelingspositie ten opzichte van importeurs en fabrikanten. Dealergroepen zoals Van Mossel, PON en Emil Frey zijn door dit overnamebeleid ondertussen van dermate omvang dat ze een significante positie hebben in het afzetkanaal van de fabrikant en importeur. Uitgangspunt hierbij is een dealerorganisatie met een landelijke dekking en een sterke regionaal aanwezigheid, dit is belangrijk voor zowel de autoverkopen en de service- en onderhoudswerkzaamheden. Importeurs en fabrikanten kunnen hierdoor niet meer om deze grotere autodealers heen.

Size loont

Ook bouwen deze dealergroepen aan een vermindering van de merkafhankelijkheid, doordat ze meerdere merken in de portefeuille voeren en is verbreding van activiteiten zoals lease, schadereparatie gemakkelijker. Daarnaast ontstaan er door de ‘economies of scale’ voordelen op het gebied van investeringen in digitalisering, e-commerce, gebruikt, huisvesting en personeelsbeleid. Tot nu toe telt dat ‘size’ loont.

Veranderende marketingstrategie

Ook is er de tendens dat de marketingstrategie van autodealers de laatste tijd verschuift van branding van het automerk naar de branding van de dealer zelf. Het opbouwen van een eigen merknaam en identiteit wordt daarmee steeds belangrijker.

Aeternus Industry Report

Er is en gaat dus de komende tijd veel veranderen in het Nederlandse dealerlandschap. Het is ‘aanhaken of afhaken’. In dit Aeternus Industry Report krijgt u inzicht in:

  •  Het Nederlandse dealerlandschap
  • De top 10 autodealers
  • Recente fusies en overnames in het dealerlandschap
  • Markttrends: Elektrificatie en E-commerce wijzigen het businessmodel

Benieuwd naar onze analyse en verwachtingen? Download hier het rapport.

Overnamespecialist met kennis van de automotive sector

Aeternus is opgericht in 2006 en heeft inmiddels meer dan 1.000 klanten begeleid, waaronder de waardering en verkoop van bedrijven in de Automotive. Er werken 35 corporate finance specialisten in drie vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Venlo.  

Wilt u meer weten over bedrijfswaardering of de stappen bij een bedrijfsovername? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op voor een verkennend gesprek.

New call-to-action

Gerelateerde artikelen

Weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag hier een (online) gesprek aan met een ervaren bedrijfsovername adviseur.

Aeternus houdt met haviksoog de ondernemer in het oog van een afstand