Waardemanagement, Bedrijf verkopen • Leestijd: 3 min

Gaat u door of wilt u uw bedrijf verkopen? Opties vanuit persoonlijk belang en bedrijfsstrategie

Bas van Soest op 5 juni 2020

Elke ondernemer denkt vroeg of laat na over de toekomst van zijn of haar bedrijf. Niet alleen de visie op de bedrijfsvoering, maar ook de eigen rol in het bedrijf komt ter sprake. De richting die een ondernemer hierin bepaalt, heeft ook gevolgen voor de bedrijfsstrategie.

 

In dit blog zetten wij graag voor u uiteen welke drie opties er zijn voor het bepalen van uw keuze en uw rol binnen uw onderneming. Bij elke richting schetsen wij de mogelijke gevolgen van uw keuze. 

 

1. Als u besluit voorlopig door te gaan als eigenaar

Als u nu besluit om voorlopig uw onderneming niet te verkopen, kunt u dit vraagstuk niet als ‘beantwoord’ naast u neerleggen. Een potentiële koper vinden en een deal rondmaken zijn namelijk de laatste stappen in het proces van bedrijfsverkoop. Het proces van de verkoop van uw onderneming begint al veel eerder. Een goede ondernemer onderscheidt zich door continu na te denken over de exit-strategie, met andere woorden hoe pas ik mijn bedrijfsstrategie aan, zodat er over een aantal jaren een bedrijf staat dat interessant is voor een grote kopersgroep en verkoopklaar is.

Uit onze ervaring blijkt dat veel ondernemers echter te laat inzien dat zij de exit strategie en daarmee ook hun rol binnen het bedrijf al eerder hadden moeten bepalen. Dus niet pas bij de wens om met pensioen te gaan of wanneer door tijdsdruk het verkoopproces ineens versneld moet worden, bijvoorbeeld als een koper onverwacht voor de deur staat. Ook dealbreakers (zoals bijvoorbeeld een mogelijke inbreuk op een patent) of prijsverlagende elementen (bijvoorbeeld onvoldoende managementinformatie) moeten voor de aanvang van het verkoopproces zijn opgelost.

Het gevolg kan zijn dat er belangrijke value drivers in het bedrijf niet goed zijn ontwikkeld op het moment van verkoop. Een koper heeft daar vaak een ander beeld van dan u. Op weg naar verkoop moet u dus regelmatig door de bril van de koper kijken. Mogelijk is ook uw bedrijf nog te afhankelijk van uw rol als eigenaar of van enkele opdrachtgevers zonder goede contracten. Daarom is het van belang om geruime tijd voorafgaand aan het verkoopmoment met een M&A adviseur de exitstrategie en de noodzakelijke acties en aanpassingen in de bedrijfsstrategie vast te stellen en hieraan te werken. 

 

2. Een deel van uw bedrijf verkopen

Niet elke ondernemer is op de hoogte van het feit dat de verkoop van de onderneming niet altijd in één keer hoeft te gebeuren. U kunt ook besluiten om (in eerste instantie) een gedeelte van uw aandelen van de hand te doen, bijvoorbeeld aan een Private Equity bedrijf of een family-office. Op deze manier gaan zij met een rol als minder- of meerderheidsaandeelhouder samen met u aan de slag om de waarde van het bedrijf in 5-7 jaar te verhogen, om daarna gezamenlijk te verkopen aan een strategische koper of een andere investeerder.

De samenwerking met een Private Equity partij is ideaal voor de ondernemer die nog niet uit de bedrijfsvoering wil stappen, maar tegelijkertijd wel erkent dat extra financiële middelen essentieel zijn om de onderneming te laten groeien en in te spelen op kansen in de markt.

'U bent in één klap financieel onafhankelijk.'

Een aanvullend voordeel van deze strategie is dat u (in de meeste gevallen) in één klap financieel onafhankelijk bent. Met het kapitaal van de investeerder kan uw bedrijf de komende jaren sneller groeien en dat stimuleert de waarde van de resterende aandelen die nog in uw bezit zijn.

Belangrijk aspect om in uw achterhoofd te houden in geval van een samenwerking met een Private Equity partij is dat u openstaat voor de input van de nieuwe aandeelhouder. U deelt tenslotte de zeggenschap over uw bedrijf en de bedrijfsvoering.

 

3. U besluit uw bedrijf te verkopen 

U heeft alle persoonlijke en strategische overwegingen de revue laten passeren  en heeft dan toch besloten om uw bedrijf van de hand te doen. Dit betekent echter niet dat er op korte termijn al een deal gesloten wordt. Sterker nog, u doet er goed aan om uzelf voor te bereiden.

Zo duurt de voorbereiding op de bedrijfsverkoop gemiddeld tussen twee en zes maanden. Het verkoopproces begint met een bedrijfswaardering. Daarna wordt een informatiememorandum opgesteld. Vervolgens onderzoeken we de markt van potentiële kopers, resulterend in een longlist. Pas dan start de zoektocht naar potentiële kopers en beginnen de gesprekken en onderhandelingen. En niet te vergeten het boekenonderzoek en papierwerk dat hierop volgt.

 

Uw verkoopstrategie bepalen op basis van kennis

U kunt uw huidige rol als eigenaar en ondernemer aanhouden, gedeeltelijk afstaan of compleet uit handen geven. Naar welke optie u ook neigt, zorg dat u de consequentie van uw keuze en de impact hiervan voor uw bedrijf en de te volgen bedrijfsstrategie, maar ook voor u als ondernemer goed overziet. Lees meer over de overwegingen en factoren over de verkoop van uw bedrijf, nu of later. Download dan hier het E-book en ontdek een gepaste verkoopstrategie voor uw onderneming, voor nu of in de toekomst.

New call-to-action

Picture of Bas van Soest

Bas van Soest

Partner | Advisor Corporate Finance