Bedrijfswaardering, Waardemanagement, Bedrijf verkopen, COVID-19 • Leestijd: 2 min

Uw bedrijf verkoopklaar maken: overwegingen voor de toekomst van uw bedrijf

Jacques Jetten op 8 juni 2020

Door de coronacrisis lijkt de overnamemarkt stil te staan. Maar dit is slechts ten dele waar. De afgelopen maanden heeft Aeternus nog diverse overname trajecten afgerond en nieuwe transacties zijn in de maak. Niet voor elke branche, uiteraard. Maar strategische kopers en investeringsmaatschappijen blijven actief op de overnamemarkt en zoeken naar bedrijven met een goed toekomstperspectief. In ieder geval bedrijven waar de coronacrisis minder of geen vat op heeft. En dat zijn er nog genoeg. Voor die bedrijven, is het belangrijk om juist nu te starten met de verkoopvoorbereiding. Dit is belangrijk om het bedrijf op een goede manier en tegen de beste prijs aan de juiste koper te verkopen.

Om te starten met de voorbereiding van de verkoop moet er eerst een zaadje worden geplant in het hoofd van u als ondernemer. Onze ervaring leert dat er meestal twee soorten overwegingen zijn om uw bedrijf te verkopen. In dit blog nemen wij u graag hierin mee.

Persoonlijke overwegingen om uw bedrijf verkoopklaar te maken

In de afgelopen jaren heeft uw bedrijf een enorme transitie doorgemaakt. Nieuwe klanten, meer klanten, grotere klanten, met allemaal andere wensen. Het aantrekken en behouden van goed personeel is ook een uitdaging op zichzelf. Er komen steeds meer dagelijkse kansen en uitdagingen die u moet aansturen en managen. Het is niet ondenkbaar dat er een moment komt waarop u zichzelf afvraagt: “Past dit bedrijf en deze manier van werken nog wel bij mij en voeg ik voor het bedrijf nog voldoende waarde toe?”

'Uw rol is de laatste jaren steeds meer verschoven van doener naar manager. Niet iedereen voelt zich daar prettig bij.'

Een opluchting: deze gedachten komen voor geen enkele ondernemer uit het niets. Als ondernemer heeft u uw bedrijf waarschijnlijk zelf gestart en/of groot gemaakt. In de laatste jaren is uw rol veranderd, bijvoorbeeld van het inzetten van technische expertise of business development naar managerial. De verantwoordelijkheid wordt steeds groter, maar de grip binnen het bedrijf wordt steeds kleiner. Niet iedere ondernemer voelt zich daar senang bij. Sterker nog: het alleen maar managen van een grote organisatie is één van de meest genoemde verkoopredenen. Wanneer u dit onderbuikgevoel ontwikkelt, verdwijnt dat zelden. 

Uw bedrijf verkoopklaar maken: strategische overwegingen 

U hebt jarenlang hard gewerkt om met uw bedrijf een goede positie in de markt te bemachtigen. Maar zoals elke ondernemer weet, is de keerzijde hiervan dat deze positie niet vast staat. Nieuwe trends en ontwikkelingen in de branche zorgen ervoor dat u als ondernemer altijd de urgentie voelt om snel te handelen. U wilt uw positie verstevigen, dus stelt u zichzelf vragen als: Kan ik de strijd met mijn concurrenten nog aan? Zijn er weer nieuwe investeringen nodig? En redden we dat wel met de huidige bedrijfsgrootte?

Bijvoorbeeld, bij grote opdrachten van tientallen miljoenen wordt de vraag gesteld door opdrachtgevers of uw bedrijf wel voldoende ervaring heeft en of uw onderneming financieel stabiel is voor zulke grote opdrachten. De kans is dan groot dat opdrachten van die omvang door de twijfels van opdrachtgevers gegund worden aan grotere concurrenten.

Maar ook het doen van grote spronginvesteringen, het overnemen van een concullega of het investeren in een innovatie zijn vergelijkbare situaties. Is dit voor u herkenbaar? Dan is het nu tijd om na te denken over een verkoopstrategie en uw bedrijf verkoopklaar te maken.

Alles overwogen... Maar er nog niet uit om uw bedrijf verkoopklaar te maken?

In uw denkproces van persoonlijke en strategische overwegingen om uw bedrijf te verkopen spelen rationele argumenten en uw onderbuikgevoel allebei een grote rol. Mocht u nog niet precies weten wat het inhoudt om uw bedrijf verkoopklaar te maken en uiteindelijk te verkopen, laat u dan informeren over de impact van deze beslissing.

Download dan hier het E-book en lees hoe u uw bedrijf verkoopklaar maakt met een tijdige verkoopsstrategie.

New call-to-action

Picture of Jacques Jetten

Jacques Jetten

Managing Partner